dinsdag 4 januari 2011

Zelfbewuste kring als aanvulling op flexibele schil

Sommige groepen mensen worden gedefinieerd door wat ze niet hebben of waar ze niet bij horen. Zo is een zpp'er is een zelfstandige zonder personeel. Nu voldoe ik sinds enkele jaren formeel aan deze omschrijving, maar ik noem mezelf echt geen zzp'er. Ik ben ondernemer met talent.

Zo is er ook iets intrigerends aan het fenomeen Flexibele Schil. "Flexibele schillen geven de organisatie bewegingsruimte om krachtiger met de eisen van de omgeving om te gaan. Flexwerkers hebben, samen met vaste medewerkers, de sleutel voor de toekomst in handen." Aldus hoogleraar Rob Vinke in "Toekomst voor de flexibele schil", een mooi verzorgde pocket die uitzender Unique heeft uitgebracht. De eerste zin geeft aan vanuit welk perspectief de Flexibele Schil haar naam heeft gekregen. Inderdaad, het bedrijfsleven. De vaste medewerker voelt zich hopelijk thuis bij de organisatie waar hij of zij werkt. Maar voor de mens die zich in de Flexibele schil begeeft, lijkt het me niet de aanduiding van een fijne thuisbasis.

In hoeverre uitzendkrachten zich verbonden voelen met hun uitzendbureau weet ik niet. Maar ik zie om me heen dat zzp-ers elkaars gezelschap opzoeken. Soms intensief (zoals bij UNIT 2), soms wat minder intensief (zoals bij de CoWorkCompany) en soms 1 keer per maand (zoals op de Open Coffee).

Een thuisbasis voor de zelfbewuste talentwerker

Vanuit het Leiden Talent Booster programma zien we een interessante mogelijkheid om als organisatie de gevoelsmatige kloof tussen vaste en flexibele medewerkers te overbruggen. Dat kan door een lokale thuisbasis te bieden voor de zelfbewuste talentwerker. Die kan zowel in vaste dienst zijn als op flexbasis. Zodra je als organisatie herkent dat iedereen een uniek talent heeft, en daar in de dagelijkse praktijk ook een beroep op doet, zal het verschil tussen vaste en flexibele medewerkers vervagen. Beide kunnen hun functies invullen vanuit hun talent, en samenwerken vanuit talent. De Leiden Talent Circle is zo'n thuisbasis voor de talentwerker. Het is een kring van mensen die in Leiden wonen en vanuit hun talent willen werken. We delen ervaringen en stimuleren elkaars talent. Het leuke is dat er zowel zelfstandigen als mensen in loondienst aan meedoen, uit zeer diverse branches.



Op 10 januari 2011 is de eerste bijeenkomst. Ik heb er zin in!

Leiden Talent Circle LinkedIn groep

Geen opmerkingen:

Een reactie posten