maandag 8 november 2010

Het Nieuwe Werken - het lege bureau

In deze week van Het Nieuwe Werken zal ik werken benaderen vanuit vijf invalshoeken:
maandag: de kwaliteit van mijn werkplek
dinsdag: dingen voor elkaar krijgen
woensdag: zorg voor mezelf en mijn kinderen
donderdag: kenniswerk vanuit zelfkennis
vrijdag: vanuit welzijn het weekend in

De kwaliteit van mijn werkplek dank ik voor een groot deel aan Anjet van Linge. In haar werkruimte, UNIT 6 in bedrijfsverzamelgebouw Nieuwe Energie, mocht ik begin dit jaar mijn bureau vestigen. Al enige tijd wist ik dat mijn eenmanszaak zijn laatste tijd gehad had, en dat ik er aan toe was een samenwerkingsverband op te zetten. In het kantoor van Bureau Zee vond ik de ideale condities: een leeg bureau in een prachtige ruimte. Heel wat dagen heb ik daar doorgebracht, luisterend naar de stilte, genietend van de ruimte en de samenklank van de materialen.

De watte? De samenklank van de materialen. Het bamboehout en metaal van het bureau, de lengte van het bureau, de boekenkast, de blauwe zitkussens, die ene zitbal. Samen scheppen ze de condities waarin ik de juiste ingevingen krijg. Dit lege bureau is een goede inspiratiebron gebleken, want hier achter dit bureau is langzaamaan het Leiden Talent Booster initiatief gegroeid. En met een dergelijke intentie heeft Anjet twee jaar geleden dit kantoor ingericht. haar talent heeft zeker iets te maken met het scheppen van een werkruimte waar iets wezenlijks tot stand kan komen.




Omdat ik aanvankelijk te gast was in Anjet haar kantoor, heb ik vanaf meet af aan elke dag mijn werkplek leeggemaakt. Dat bleek een goede 'practice'. Met als gevolg dat ik elke dag weer begin met een leeg bureau, waar ik even genietend achter zit, voordat ik mijn laptop uitpak. En soms laat ik 'm bewust een uurtje in de kast of tas. Om te genieten van de klank van de materialen:



Voor wie meer wil lezen over de Samenklank van Materialen, kan ik het boek Atmosphaeren van Peter Zumthor aanraden. Deze architect heeft ook het ontwerp voor de nieuwe meelfabriek in Leiden gemaakt.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten