vrijdag 12 november 2010

Het Nieuwe Werken - Het Nieuwe Bewegen

Ik heb altijd een moeizame verhouding met bewegen gehad.

Het rondjes rennen rond het grasveld of sintelveld op de middelbare school heeft me nooit zo bekoord. En bij voetbal stond ik altijd op de verkeerde plek. Tijdens mijn studie heb ik wat aan tennis gedaan, een beetje tafeltennis. Dansen vond ik wel leuk, maar ik denk dat het er niet uitzag, ondanks wat danslessen. Heb zelfs een tijdje aan sambadans gedaan (de juf schrok een beetje, ze had zich niet voorbereid op een mannelijke deelnemer), maar dat verveelde ook weer snel.

Toen ik ging werken kreeg ik interesse in de oosterse bewegingsvormen: ik heb aan tai-chi gedaan en aan yoga. Karate vond ik leuk, maar ik werd er wel ietsje fanatiek van: de leraar moest me regelmatig manen het wat beheerster te doen. Nog een tijdje chi-kung gedaan. En oh ja, hardlopen, maar dat was wel erg van bonk bonk en eenzaam.

Maar niets bekleef. Vorig jaar echter werd ik door Eric Went uitgenodigd voor een netwerkactiviteit: we zouden Nia gaan doen, een soort tango dacht ik. Ik wist niet wat me overkwam (de anderen trouwens ook niet). Een heel uur lang heerlijke muziek, en daarop bewegen in een mengvorm van diverse dansstijlen, oosterse vechtkunsten en helende bewegingskunsten. Onder leiding van een heel sympatieke en grappige dansjuf: Rachelle Conradie.

Ik herkende meteen: dit is nu heel goed voor mij. Nia geeft zowel een veilige structuur om te bewegen (pasjes en bewegingen) als individuele uitdrukkingsvrijheid, en biedt veel ingangen om nieuw bewegingen en daardoor gedrag te ontwikkelen. Er zit een goed onderbouwde levens-filosofie achter. En het is gewoon heel leuk om te doen. Ik denk dat Nia door haar compleetheid en integriteit een goede kanshebber is om Het Nieuwe Bewegen te worden.

Nia is een blijvertje gebleken: ik doe het nog steeds, elke week, met heel veel plezier. Elke vrijdagmiddag ga ik een uur bewegend helemaal fris het weekend in, met sympathieke mensen, op heerlijke muziek. En ik werk nu samen met Rachelle in het Leiden Talent Booster programma.

Geen foto deze maal. Nia is niet om naar te kijken, maar om te ervaren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten