dinsdag 9 november 2010

Het Nieuwe Werken - Iets Voor Elkaar Krijgen

Dit stuk zou eigenlijk gaan over Getting Things Done van Dave Allen en het belang van een lege inbox.

Maar vanochtend heb ik ontbeten met Annemarie van Gaal, en daar wil ik eerst even iets over schrijven. Of, om preciezer te zijn, ik was met Belinda Vos uitgenodigd op het Business Before Breakfast evenement dat Unique organiseerde, over de toekomst van de Flexibele Schil. Annemarie kwam naast me zitten, en na haar verhaal over het opzetten van Independent Media in Moskou, heb ik nog leuk met haar gesproken.

Als iemand bewezen heeft dat ze Dingen Voor Elkaar Kan Krijgen dan is zij het wel. In het kort: Nadat ze er voor bij VNU om gevochten had in Moskou een tijdschriftentak op te zetten, heeft ze eerst 2 jaar gestreden tegen de verkeerde instructies vanuit Nederland, en is ze daarna met Derk Sauer voor zichzelf begonnen, en heeft ze binnen 5 jaar 700 werknemers aan zich gebonden en 20 titels verzameld.

Ze vertelde dat ze nu vaak de opmerking kreeg dat ze natuurlijk alleen maar op het juiste moment op juiste plaats op de rijdende trein hoefde te springen, want de markt lag open en er waren geen andere uitgevers. Maar zo was het helemaal niet. Het wemelde van de hoogopgeleide ervaren uitgevers. Iedereen was er. Nee, het was helemaal niet op een rijdende trein springen, maar het was je er aan vast klampen en de deur openwrikken.

Geweldig: ik zag het helemaal voor me, Annemarie die de deur openwrikt. Haar talent in actie. Zo herken ik talent: als het verhaal dat iemand vertelt een levendig beeld in me oproept. En dan is de kunst om de ander daar een woord aan te laten geven. (Daar moet dan wel de context naar zijn, dus niet tijdens een netwerkbijeenkomst bijvoorbeeld).

In het gesprekje dat we daarna aan tafel hadden vroeg ik naar haar criteria om in startups te investeren. Het bleek dat ze inderdaad met name in talentvolle mensen investeerde, en niet primair in het business idee. Maar ergens was er ook iets vreemds in hoe ze vertelde over haar investeerdersrol: daar zat geen vuur in. Maar ze was nu ook bezig met een alternatief voor de hypotheekrentaftrek. En daar weer zag ik haar iets openwrikken. Toen kwam ik op de gedachte dat talent alleen niet voldoende is. Bij Iets Voor Elkaar Krijgen, ligt de nadruk op Iets, niet op het Krijgen. Het lag in Moskou op haar bordje om dat tijdschriftenconcern op te zetten. Dat heeft, naast talent, ook met Bestemming te maken. Op een gegeven moment weet je: Dit Moet Ik Nu Doen.

Enfin, dat wilde ik even kwijt.

En oh ja, de veelgeprezen lege inbox krijg je door je bij elk 'ding' dat er binnenkomt je af te vragen hoe dat bijdraagt aan het Iets dat jij Voor Elkaar Wil Krijgen.








1 opmerking:

  1. Gaaf Stefan,

    en inspirerend.. Dat talent van Annemarie is al wel mooi uitgespeld.

    Groet!
    Marc

    BeantwoordenVerwijderen