woensdag 10 november 2010

Het Nieuwe Werken - woensdag zorgdag

In mijn hele werkzame leven heb ik 1 jaar fulltime gewerkt. Dat was in mijn eerste baan als onderzoeker bij KPN Research. Zeer mentaal werk - ik was dat eerste jaar de hele zaterdag bezig om weer op aarde te 'landen'. Zodra het kon heb ik deeltijdwerk aangevraagd. Die eerste vrije vrijdag herinner ik me nog zeer goed. Ik liep rond half 10 vanaf de Hooigracht waar ik in een mooi pandje woonde, naar cafe de kleine klup (nu al weer jaren Cafe Van Engelen), voor een cappuccino. Heerlijk uit het raam kijken naar langslopende mensen, volkskrant lezen, beetje voor me uit staren.

Jaren later kreeg ik op de Pulsar Academie, een opleiding tot veranderkundige, onderricht in het vak 'Zorgen voor je Talent'. De opdracht was om elke week een aantal Gegarandeerd Genieten Activiteiten in te plannen. Met als doel je lichaam, gevoel en geest te voeden, opdat je niet uitgeput raakt in het uitgeven van je talent. Voor mij is cappuccino + krantje + naar buiten staren zo'n Gegarandeerd Genieten Activiteit.

Toen we kinderen kregen, heb ik mijn vrije dag naar de woensdag verplaatst. Nou ja vrije dag - zorg-voor-de-kinderen-dag. Op de een of andere manier is het me gelukt het belang van dat cappuccino + krantje moment op de kinderen over te brengen. Ik kreeg daar wel 15 minuten voor, zo rond 9 uur 's ochtends. Maar zodra ik naar buiten wilde staren, dook er een lief gezichtje in mijn blikveld op dat appeltaart wilde bakken, tekenen, de verjaardag van Sacha wilde vieren (mijn jongste zoon was elke twee weken jarig), iets van hout knutselen...

Maar sinds een jaar heb ik een ongekende luxe: op woensdagochtend gaat nu ook mijn jongste naar school. Sindsdien kan je me regelmatig vinden met een cappuccino + krantje bij VOORAFENTOE. Daar zit ik dan lekker voor me uit te staren boven de nrc.next, het fd of de Trouw. En regelmatig duikt er dan leuk gezicht in mijn blikveld op dat een praatje wil maken.



(Zoek de 2 verschillen met het verhaal).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten